SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

BİRR VE SILA BAHSİ

<< 2589 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

70 - (2589) حدثنا يحيى بن أيوب وقتيبة وابن حجر. قالوا: حدثنا إسماعيل عن العلاء، عن أبيه، عن أبي هريرة؛

 أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال "أتدرون ما الغيبة؟" قالوا: الله ورسوله أعلم. قال "ذكرك أخاك بما يكره" قيل: أفرأيت إن كان في أخي ما أقول؟ قال "إن كان فيه ما تقول، فقد اغتبته. وإن لم يكن فيه، فقد بهته".

 

[ش (بهته) يقال: بهته، قلت فيه البهتان. وهو الباطل. والغيبة ذكر الإنسان في غيبته بما يكره. وأصل البهت أن يقال له الباطل في وجهه. وهما حرامان. لكن تباح الغيبة لغرض شرعي].

 

{70}

Bize Yahya b. Eyyûb ile Kuteybe ve İbni Hucr rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize İsmail, Alâ'dan, o da babasından, o da Ebû Hureyre'den naklen rivayet etti ki, Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

 

«Gıybet nedir bilir misiniz?» buyurmuş. Ashâb :

 

  Allah ve Resulü bilir demişler.

 

«Kardeşini hoşlanmadığı bir şeyle anmanehr.» buyurmuş,

 

  Yâ kardeşimde benim söylediğim bulunursa, ne buyurursun? denilmiş.

 

«Söylediğin onda varsa, onu gıybet ettin demektir. Eğar onda yoksa, ona bühtan etmiş olursun.» buyurmuşlar.

 

 

İzah:

Gıybet, bir kimsenin arkasından onun hoşlanmayacağı şeyleri söylemektir.

 

Bühtan, yalan bâtıl demektir. Bunun aslı bir kimsenin yüzüne karşı bâtılı söylemektir.

 

Gıybet ile bühtanın ikisi de haram ise de, şer'î bir maksatla gıybet etmek mubah olur. Gıybeti mubah kılan sebepler altıdır :

 

1- Zulme uğradığını anlatmak için gıybette bulunmak caizdir. Binâenaleyh bir mazlum hükümdar veya hâkim gibi velayet ve kudret sahibi birinin huzuruna çıkarak, filân bana zulmetti. Yahut, şöyle şöyle yaptı; diye şikâyette bulunabilir.

 

2- Kötülüğü değiştirmek ve âsiyi yola getirmek için yardım istemek caizdir. Binâenaleyh kudreti olduğunu sandığı bir kimseye giderek: Filân şöyle şöyle kötü hareketlerde bulunuyor; onu bunlardan men et, demek caizdir.

 

3- Fetva almak için. gıybet caizdir. Bir kimse müftüye giderek ; Filan bana zulmetti yahut babam veya kardeşim şöyle şöyle yolsuzluklarda bulundular. Bunları yapmağa hakları var mıdır? Benim onların zulümlerinden kurtulmama çare nedir? diyebilir.

 

4- Müslümanları şer'den sakındırmak için ğıybet caizdir. Bunun bir çok vecihleri vardır. Biri râvileri, şahitleri ve musanmfları cerhetmektir. Bu bilicma caizdir. Hattâ Nevevî: «Şeriatı korumak için bu vâcibtir.» diyor. Müşavere anında bir kimsenin kusurunu söylemek, kusurlu mal satarken müşteriye o malın kusurlu olduğunu bildirmek, satılan kölenin hırsız, zâni veya sarhoş olduğunu haber vermek; fasık bir âlimden fıkıh dersi almaya giden kimseye onun fıskını söylemek hep bu caiz vecihlerden ma'duddur.

 

5- Fasıklığı veya bid'atçılığı yüze vuran bir kimseyi aşikâre irtikab ettiği günahlar sebebiyle ğıybet etmek caizdir.

 

6- Tarif için bir kimsenin körlük, topallık, kısalık, uzunluk gibi hallerini söylemek caizdir. Fakat bunları o şahsı küçültmek niyetiyle söyllemek haramdır. Hattâ sakatlığını  anmadan tarifi mümkünse o suretle tarif yapmak evlâdır.